۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۳۶

امام جمعه بوشهر:

لزوم معرفی و بزرگداشت شخصیت‌ها و عالمان استان بوشهر

لزوم معرفی و بزرگداشت شخصیت‌ها و عالمان استان بوشهر

بوشهر - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: معرفی و بزرگداشت شخصیت‌ها و عالمان استان بوشهر ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر چهارشنبه در کنگره علمی آیت الله میرزاحسین معتقد اهرمی که در تنگستان برگزار شد اظهار داشت: استان بوشهر مهد بزرگان زیادی در عرصه‌های مختلف است که باید این چهره‌ها به خوبی برای مردم معرفی شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگان تاریخ این استان آیت الله میرزاحسین معتقد اهرمی است که خدمات بسیار خوبی را به اسلام و ایران و جهان ارائه کرد و در عرصه‌های مختلف علمی، اخلاقی، دینی، سیاسی و تربیتی یک عالم جامع بود.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه علامه معتقد اهرمی بر علوم دینی و عربی تسلط داشتند و در زمینه شعر نیز دانش بالایی داشت، اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های این عالم برجسته می‌توان به مردم‌داری و حضور در بین مردم اشاره کرد.

وی بیان کرد: آیت الله میرزاحسین معتقد اهرمی پس از حضور در نجف اشرف و تحصیل معارف دینی و علوم فقه و اصول و کلام، به بوشهر برگشت و در این استان مشغول به تدریس شد و شاگردان زیادی را تربیت کرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به تسلط بالای آیت الله میرزاحسین معتقد اهرمی در زمینه شعر، افزود: «قرآن رمزدار» یکی از آثار گران‌بهای علامه اهرمی بود. 

وی افزود: این شخصیت عالم در عرصه های مختلف اجتماعی همچون مبارزه با فساد اداری و استبداد آن زمان، حضوری جدی داشتند و با توجه به تلاش هایی که در حوزه فرهنگ دینی داشتند، توانستند شخصیت های ممتازی در استان تربیت کنند.

معرفی آثار گران‌بهای علامه معتقد اهرمی

امام جمعه اهرم نیز در این آئین اظهار داشت: معتقد اهرمی علاوه بر اینکه یک شخصیت مبارز، فقید، فهیم، فقیه و مربی دلسوز هستند، شخصیتی نوگرا و متبحر در عرصه علم و مهارت اسلامی و مسلط بر هنر قرآنی است

حجت الاسلام عیسی راستگو از تلاش برای معرفی میرزا حسین معتقد اهرمی خبر داد و اضافه کرد: آثار گران‌بهایی از این عالم بزرگ به جای مانده است که باید به خوبی معرفی شوند.

وی با اشاره به کتاب‌هایی همچون  دلایل الظهور فی علائم الحضور، مجموعه لطایف، جواهرالظواهر و قرآن رمز دار از آثار آیت الله معتقد اهرمی، تاکید کرد: ۹ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که سه مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شدند.

امام جمعه اهرم با تشریح زندگی آیت الله معتقد اهرمی، بیان کرد: معتقد اهرمی در سال ۱۲۱۱ هجری شمسی درشهر اهرم بوشهر متولد شد و در سال ۱۳۴۰ هجری قمری در ۸۸ سالگی درگذشت که در دوران زندگی خود خدمات علمی بسیار زیادی را ارائه کرد.

عبدالکریم مشایخ رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر و دکترمحمد حسن رجبی دوانی پژوهشگر دینی وتاریخی و ادبی ایران به تشریح زندگی آیت الله میرزا حسین معتقد اهرمی پرداختند.

کنگره علمی آیت الله میرزاحسین معتقد اهرمی با حضور  معاون پشتیبانی و منابع انسانی استاندار بوشهر، ائمه جمعه شهرهای برازجان، خورموج، عسلویه، دلوار وجمعی از روحانیون و فرماندار و مسئولان شهرستان تنگستان در اهرم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله میرزا حسین معتقد اهرمی معروف به فاضل اهرمی و متخلص به «معتقد» از افاضل آن روزگار هستند که در شهرستان تنگستان شهر اهرم متولد و در محله ریشهر بوشهر نشر و نما یافتند. در سن دوازده‌ سالگی برای تحصیل دانش به شهر خورموج رفت. بعد از سپری کردن دوران تحصیل در خورموج عازم عراق شد، سپس به بوشهر مراجعت کرد و در مدرسه سعادت به تدریس عربی و ادبیات فارسی مشغول شد. 

غیر از دیوان شعری «جواهرالزواهر» دو کتاب دیگری به نام «دلائل الظهور فی علائم الحضور»" و «مجموعه الطایف» از ایشان به یادگار مانده است. علاوه بر دیوان شعر، در زمینه کتابت قران تبحر داشته است؛ قرآنی که ایشان در چند نسخه به خط خود نوشته است به «قرآن رمزدار» نامگذاری کرده است. معتقد اهرمی در روز دوشنبه بیستم رجب سال ١٣٤٠ هجری قمری دیده از جهان فروبست.

کد خبر 3668162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha